محبه التعلم عضو جديد
عدد المساهمات : 3 تاريخ التسجيل : 17/09/2011 العمر : 32
| موضوع: اقتراحي للمساعده في تطوير التعليم الأحد سبتمبر 18, 2011 12:24 am | |
|
وجود اخصائي نفسي في كل مدرسه وفي كل المراحل
وعمل حصه نفسيه تنقسم الي حصه عامه تشمل كل الطلاب من نفس المرحله وحصه خاصه
للطلاب الذين يحصلوا علي درجات ضعيفه من نفس المرحله
ويراقب فيها الاخصائي سلوكيات الطلاب ويقوم
بوضع اختبارات لهم علي حسب
العوامل المختلفه التي تؤثر علي الطالب
مثل :-
السن
الحاله الاجتماعيه
والحاله الاقتصاديه
الحاله الجسديه للطالب
ويتعرف علي سبب مشاكلهم ومحاوله حلها
وبكده بيتعالجوا نفسيا في مرحله مبكره
ولو فيه طالب عنده مشكله نفسيه
بتتعرف وبنقدر نحلها
واود التفريق بين دور الاخصائي الاجتماعي والاخصائي النفسي
لمعرفه قيمه كل دور
دور الاخصائي الاجتماعي
دراسه علاقه الطفل بالمجتمعه
بمعني علاقته بالاسرته بزملائه باساتذته باقاربه
وغالبا لا يقدر علي التوصل لاسباب مشكله الطفل مع مجتمعه الصغير
حل المشكلات الماديه للطفل
يعني لو طفل عنده مشكله بسبب ان والده بيضغط عليه للخروج من المدرسه لعدم قدرته علي دفع المصاريف ا وان والده متوفي او اي ظروف ماديه تجبره علي ترك الدراسه الاخصائي بيعمل له تقرير بحاله و بيساعده في تخفيض القيمه الماليه المطلوبه منه
تنظيم الرحلات المدرسيه
لتعريف الطالب بوطنه الاكبر ومظاهر حضارته
وتفتيح عقله علي جمال بلده
والدور الاقل وجودا
لو افترضنا وجود ندوات لتوعيه الاباء حول كيفيه التعامل مع الطفل يكون دوره في دراسه اوضاع الاباء ومدي امكانيه تفاعلهم مع الندوات الثقافيه الخاصه بالاسس التربويه
ودعوتهم وتفهمهم دور هذه الندوات
والتوصل لحلول تفيد في جذبهم لتلك الندوات
يعني بمعني اصح دوره بيشتمل العلاقه بين الطالب ومجتمه الاصغر ومحاوله تغير الظروف الخارجيه التي تؤثر بالسلب علي الطالب دون التعمق في نفس الطالب
وهذا دور عظيم بلا شك ولكن هناك دور يجب ان يكمله الا وهو
دور الاخصائي النفسي
ملاحظه المشاكل البعيده التي يمر بها الطالب
يعني مثلا الطفل الميسور الحال
ولكنه متاخر في الدراسه
او الطفل العدواني
او العنيد
او اللي بيحفظ بدون فهم
او اي مشكله نفسيه قد تصيب الطفل
بيكون هو الملاحظ لبدايتها من خلال الحصه النفسيه
وبيقدرمن خلال اجراء عده مقابلات ان يحدد المشكله ويبدا في علاجها من خلال التاثير في تفكير الطالب صاحب المشكله
فلو افترضنا ان الطالب يقلد السلوك العدواني لابويه او يقلد اي سلوك خاطئ تعلمه من والديه او حتي من اي شخص يعتبر بمثابه قدوه له فيمكن للاخصائي الاتيان بالقدوه الحسنه وتغير مسار تفكير الطفل والتاثير علي سلوكه بطريقه صحيحه بعيده عن الضرب و السب وكل طريقه خاطئه قد يستعملها الابوين او اي متضرر من سلوك الطالب
ولو كان الطفل مكتئب نتيجه موت احد ابويه او انفصالهم
بيقدر يوضح للطالب اشئاء غافله عنه نتيجه صغر سنه وبالتالي يخلصه من المشكله ويهيئه لاصلاح سلوكه
يعني دور الاخصائي النفسي هو كالمصفاه يصفي الطفل من مشاكله ومعاناته
ويوجه للطريق الصحيح ويلفته للابداع
وبكده يمكننا خلق طفل بعيد عن المشاكل ساعده الاخصائي في رسم خطه لتحقيق هدف معين وساعده في طريقه الوصول للهدف
وهكذا يمكننا ان نساهم في وجود اطفال متفوقين
وهناك دور اقترح وجوده في مهمه الاخصائي النفسي الاتي :-
توفر الالعاب التي تعبر عن المهن المختلفه
ووجود بعض الاشياء التي تساعد علي الابتكار
ومراقبه الاخصائي للاطفال مره بعد مره
ومعرفه ميول كل طفل وبكده هيظهر الطفل المبدع
وهيقدر الاخصائي ينمي جوا الطالب المهنه اللي بيحبها
ويساعده في معرفه معلومات اكتر عنها
وكده في النهايه الطفل هيوصل لتحقيق هدفه وميحصلش للطالب احباط وهو في بدايه طريقه
وينتج شباب متفائل يعرف هدفه منذ الصغر ويعمل عليه
حتي يحققه
وكده مش هتكون الوظائف عباره عن ثانويه عامه
وتنسيق لا هتكون قدرات واهتمامات وميول كل شخص
يعني لو اهتممنا بالطفل وبجانبه النفسي منذ صغره
هيتصلح احوال التعليم ومش هتكون مبنيه علي الحفظ
وبدل ما يجبر المراهق علي كليه معينه ومجال معين
ومش يستفيد من دراسته قبل الثانويه في دراسته الجامعيه
وممكن كمان مش يستفيد من دراسته المهنيه في حياته العمليه
بالطريق هدي سوف يتاسس الطالب علي حب مهنه معينه دون تدخل الوالدين ورغبتهم في مهنه معينه قد لا يصلح الطالب لها
وهيفضل منذ نعومه اظافره بيسعي لها ويتعلم عنها
ومن الافضل لو يوجد تدريب علي المهن كمان في المراحل المتقدمه مثل التعليم الجامعي
| |
|